Feeds:
Wpisy
Komentarze

Archive for Czerwiec 2020

Wakacje!

dominika

Witajcie!

To już ostatni mój wpis w tym roku szkolnym. Obiecuję, że będzie krótki i konkretny. Mam nadzieję, że niektórzy z Was zechcą go jeszcze przeczytać, zanim całkowicie pochłonie ich wakacyjny klimat.

Zaczynamy od standardowych pytań: Jak Wasze samopoczucie? Jakie emocje u Was dominują? Pewnie dużo dzieje się w Waszych głowach. Pamiętajcie, że macie prawo odczuwać każdą emocję, nie bójcie się o nich mówić, są one całkowicie normalne. Praktykowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć jest bardzo ważne, umożliwia nam lepsze zrozumienie siebie, swoich myśli i zachowań, sprawia, że stajemy się bardziej uważni oraz wyrozumiali dla siebie i innych.

Dziękuję, że mogłam cyklicznie przygotowywać dla Was informacje o różnych emocjach. Mam nadzieję, że zerkaliście na nie, a jeżeli nie, to też jest ok. Być może kiedyś poczujecie taką gotowość i będziecie mieli potrzebę skorzystania z tej wiedzy.

Życzę Wam udanych wakacji!

Udanych wakacji

A i jeszcze jedno! Zachęcam Was do tego, aby odłożyć na bok (choć na chwilę) telefon, tablet, komputer i porozglądać się dookoła, zauważyć nowe rzeczy, docenić te stare, zachwycić się czymś, poleżeć na trawie, zatrzymać się na moment i pooddychać ciszą i spokojem 🙂

Bądź offline

Read Full Post »

Dzień Taty

Halo, halo pamiętacie, że już jutro świętują Tatusiowie? Jeśli jeszcze nie macie prezentu, albo koncepcji na prezent, przychodzę z pomocą.

Możecie wykonać laurkę i zastanowić się jaki jest Wasz tata, co najbardziej lubicie z nim robić, za co chcielibyście mu podziękować.

Pierwszy obrazek pochodzi od 321 start diy (z Jej strony, możecie pobrać również wersję kolorową). Kto nie ma możliwości wydrukowania, spokojnie może pokusić się o samodzielne wykonanie podobnego obrazka 🙂

321startDIY-uzupelnianka_dla_taty_do_kolorowania-1

Druga propozycja jest od GaduTerapii

gadu terapia

A kolejną znalazłam na stronie Polonia.edu.pl

Dzień-Ojca

Jeśli ktoś ma większą wprawę może samodzielnie wykonać kartkę- koszulę. Na blogu u Piafki znajdziecie instrukcję krok po kroku

MAIN

Ja też pokażę Wam swoje propozycje kartek – możecie się inspirować 🙂

DSC05384

w33-gosia

Możecie też skorzystać z „Kuponów dla Taty” – te dla Mam cieszyły się dużym powodzeniem! Propozycja od Rysopisy

KUPONY-DLA-TATY-a4

Mam nadzieję, że skorzystacie z garści pomysłów i nie zapomnijcie mocno Taty przytulić!

Read Full Post »

Wstyd

dominika

Dzień dobry!

Jak Wasze samopoczucie i poziom motywacji? Za niecały miesiąc wakacje! Bardzo mocno trzymam za Was kciuki, abyście znaleźli dodatkowe pokłady energii, napisali ostatnie sprawdziany i kartkówki, zdobyli pozytywne oceny i ze spokojną głową zakończyli ten rok szkolny 🙂

A ja kontynuuję temat emocji. Dzisiaj opowiem Wam o wstydzie. Każda emocja jest ważna, gdyż przekazuje nam pewną treść, informuje nas o naszych potrzebach, pragnieniach, doświadczeniach. Niestety nie wszystkie emocje są dla nas przyjemne. Wstyd należy do grupy tych najtrudniejszych emocji. Traktowany jest jako jeden z największych emocjonalnych ciężarów, jaki możemy nosić. Jego odczuwanie niekiedy porównywane jest do bólu fizycznego.

wstyd obraz 1

Być może niektórzy z Was zastanawiają się teraz, do czego wstyd jest nam potrzebny, skoro jest tak nieprzyjemną emocją?

Wstyd pozwala nam dostosować się do norm społecznych oraz do otoczenia i uniknąć odrzucenia. Od dziecka słyszymy różne komunikaty od rodziców, jak należy się zachowywać, co jest dobre, a co złe, np. poznajemy zwroty grzecznościowe, uczymy się jak zachowywać się w różnych miejscach, jak rozmawiać z innymi oraz współpracować. Wstyd jest takim naszym wewnętrznym sędzią, który mówi nam, czy dane zachowanie jest dobre lub złe i czy zbliży nas do ważnych dla nas osób lub od nich oddali.

Wstyd pojawia się także wtedy, gdy zrobimy coś niewłaściwego i podpowiada nam, aby naprawić szkodę, przeprosić lub chociaż zastanowić się nad tym, co się stało. Przypomnijcie sobie sytuację, kiedy zrobiliście coś, czego nie chcieliście zrobić, np. wyrządziliście komuś krzywdę lub jakąś szkodę. Pewnie nie lubicie wracać do tych nieprzyjemnych rzeczy… Jednak proszę zastanówcie się przez chwilkę, co wtedy myśleliście o sobie. Być może pojawiały się u Was takie stwierdzenia: „jestem zły”, „jestem beznadziejny”, „nic mi nie wychodzi”. To są bardzo mocne słowa, które sprawiają, że nasze złe samopoczucie będzie się pogłębiać. Jesteśmy tylko ludźmi i do naszej natury przypisane jest popełnianie błędów. Dlatego zamiast mówić „jestem zły”, powiedzcie: „odczuwam wstyd, ponieważ zachowałem się niewłaściwie”, „zrobiłem coś źle i chcę to zrobić inaczej”, „jestem w porządku, lecz zdarzyło mi się niewłaściwe zachowanie i chcę je naprawić”. Całkiem inaczej to brzmi, prawda? I daje nam znacznie większą szansę na uwolnienie się od nieprzyjemnego wstydu. Bądźmy dla siebie dobrzy i wyrozumiali!

wstyd obraz 2

Czasami wstydzimy się, gdy popełnimy jakąś gafę społeczną, np. niewłaściwie zachowamy się w towarzystwie, powiemy coś głupiego, jakiś nieśmieszny żart, pomylimy słowa lub gdy ktoś dorosły zwróci nam na coś uwagę przy znajomych. Zastanówcie się, ile pamiętacie takich niezręczności, potknięć, błędów Waszych znajomych w ostatnich paru miesiącach, latach? Z reguły odpowiedź na to pytanie brzmi zero. Wszystkie wpadki przechodzą w zapomnienie po kilku minutach, osoby, które je widziały szybko o nich zapominają. Pod warunkiem, że nie będziemy nadmiernie za nie przepraszać, wiele razy się tłumaczyć, zwalać winę na innych lub oszukiwać.

A co z przyznawaniem się do błędów? Przyznanie się do błędu, do zrobienia czegoś niedobrego i przeproszenie jest dla większości z nas bardzo trudne. Wymaga dużej odwagi, niemal bohaterstwa. Kto z Was jest takim superbohaterem, który bierze odpowiedzialność za swoje dobre i złe zachowania? Pomyślcie, jakie korzyści przynosi przyznanie się do błędu? Czy według Was lepiej jest się przyznawać czy nie przyznawać? Zastanówcie się także, czy czasem Wasze zachowania, słowa, komentarze nie sprawiają, że ktoś odczuwa wstyd? Jak czuje się osoba wytykana palcami, wyśmiewana? Czy chcielibyście się znaleźć na jej miejscu? Dajcie znać o swoich przemyśleniach.

Pozdrawiam

Pani psycholog 🙂

Read Full Post »