Feeds:
Wpisy
Komentarze

Archive for Maj 2020

Dzisiejszy wpis dedykuję rodzicom, ponieważ już w poniedziałek będziemy obchodzić Dzień Dziecka. Jak sprawić, żeby był niezapomnianym przeżyciem dla naszych kochanych pociech? O to garść propozycji.

Na początku warto podjąć trud rozważania – co lubią nasze dzieciaki, co sprawi im przyjemność i frajdę. To ważne. Dwa lata temu zabraliśmy nasze pociechy na wycieczkę w góry- fantastyczna pogoda, piękne widoki, trasa, która nie powinna sprawić problemu…niestety nie uwzględniłam faktu, że to, co mnie zachwyca, nie koniecznie da radość moim dzieciom. Mam wrażenie, że do dnia dzisiejszego wspomnienie trasy na Luboń Wielki wywołuje gęsia skórkę u mojego syna…

  1. Gry i zabawy

Jeśli Wasze dzieci lubią gry planszowe, możecie urządzić rodzinne rozgrywki – namówcie wszystkich domowników do wspólnej zabawy!

Państwa – Miasta

Pamiętacie grę, do której potrzebny jest tylko papier i długopis? Poniżej przedstawiam wersję, którą można wydrukować – stworzona przez Rysopisy – znajdziecie ją tutaj

panstwa-miastaA4

A może popularna gra w statki? Kto grał, kto pamięta?

statki

Można pokusić się o samodzielne wykonanie popularnej gry w „Kółko i krzyżyk” – pionkami mogą być kamyki, łupny orzechów, kolorowe nakrętki, guziki w różnych kształtach.

Propozycja z bloga Mama w domu

DSC_0407

Malowane kamyki – instrukcja

Painted-Rock-Tic-Tac-Toe-Travel-Game-Finished

Można też wspólnie stworzyć grę sprawnościową  – instrukcję krok, po kroku znajdziecie tutaj.

DSC_0018-1

2. Wspólne gotowanie i piknik

Zachęcam do wspólnego przygotowania ulubionych potraw. Domowa pizza czy hamburgery są zdrową alternatywą typowych fast foodów. Można przygotować kanapki, muffinki  czy domowe ciasto, pyszny kompot albo domową lemoniadę i urządzić sobie piknik. Możecie skorzystać z przepisów na babeczki mocy , muffiny z fasoli lub inne smakołyki od zaprzyjaźnionej Fundacji Szkoła Na Widelcu.

3. Wspólne wyjście na lody

No bo kto nie lubi lodów? Wybierzcie sprawdzone miejsca, najlepiej z własnym wyrobem. W Czechowicach- Dziedzicach polecam DOS LOCOS lody naturalne ul. Targowa 9

I najważniejsze, o czym każdy rodzic powinien pamiętać  – ze strony OdNova 

97998626_2923118977757395_8140901756977545216_n

A co sprawdza się w Waszych domach, jakie pomysły są strzałem w 10?

Pozdrawiam i życzę udanego świętowania!

 

 

Read Full Post »

dominika

Jak Wasze nastroje? Jakie emocje dominują u Was w ostatnim czasie? Do mnie wraz z końcem tygodnia przyszło zmęczenie…i pewnie nie tylko ja go dziś doświadczam, dlatego na zakończenie tego pracowitego tygodnia proponuję Wam DZIEŃ DOCENIENIA SIEBIE!

Przeanalizujcie te ostatnie dni i pomyślcie, jak dużo celów udało Wam się zrealizować, jak wiele zadań zrobiliście, ile czasu poświęciliście na zdobywanie kolejnych umiejętności. Spójrzcie na siebie, na swoje możliwości, nie porównujcie się z innymi… może ten tydzień nie należał do jednych z najwspanialszych, lecz mimo to, zrobiliście krok do przodu. To bardzo ważne!

Zastanówcie się czy jest coś czym chcielibyście się pochwalić?

Być może dla niektórych z Was sukcesem było wzięcie udziału we wszystkich lekcjach online, sumienne wypełnianie zadań domowych, czy też nauczenie się na sprawdzian… a dla innych wyjście na podwórko i zabawa z rodzeństwem, pomoc rodzicom w codziennych obowiązkach lub wsparcie kolegi/koleżanki… a może osiągnęliście kolejny poziom w jakiejś grze komputerowej, przeczytaliście ulubioną książkę lub wygraliście w grze planszowej… Sukcesy to nie tylko zdobycie medalu w biegach, wygranie olimpiady z polskiego czy dostanie się do wymarzonej szkoły.

Jestem bardzo ciekawa Waszych sukcesów!

duma2

Od kilku tygodni prezentuję Wam różne emocje… Przy okazji dzisiejszego tematu spójrzmy na dumę, poczucie dumy.

Duma jest to stan zadowolenia z siebie samego z powodu podejmowanych wysiłków czy uzyskanych korzyści. Tak jak każdą emocję, dumę również możemy odczuwać z różną intensywnością. Począwszy od delikatnego uczucia zadowolenia z siebie, po bycie dumnym i docenienie siebie, aż po bycie dumnym w sensie negatywnym, związane z wywyższaniem się i poczuciem bycia lepszym od innych.

Duma to bardzo przyjemne uczucie, dające nam energię do dalszych działań, pokazujące, że podejmowane przez nas czynności mają sens, że mamy wpływ na nasze życie. Odczuwanie dumy sprawia, że uśmiechamy się sami do siebie, mamy dużo pomysłów, jesteśmy bardziej przyjaźnie nastawieni do innych ludzi, mamy motywację do rozwijania się i szlifowania nabytych umiejętności.

Doświadczyliście kiedyś takiego stanu? Jeżeli tak, to wiecie, że jest on niezwykle przyjemny. Jeśli nie, to koniecznie zachęcam Was do zastanowienia się nad swoimi sukcesami i docenienia siebie!

duma1

Na koniec zapraszam Was na ćwiczenie relaksacji.

Usiądź wygodnie. Wyprostuj plecy. Niech Twoje nogi swobodnie opadają na podłogę. Zamknij oczy. Skup się na swoim oddechu. Pomyśl, jaki sukces ostatnio osiągnąłeś, co on oznaczał dla Ciebie, jak się wtedy czułeś, jakie myśli krążyły w Twojej głowie, jak zareagowało Twoje ciało. Uśmiechnij się wewnętrznie do siebie. Podziękuj sobie za ten sukces. Pogratuluj. Poczuj jak duma, radość, wdzięczność manifestują się w Twoim ciele. Delektuj się tym. Oddychaj spokojnie. Gdy będziesz gotowy, otwórz oczy.

Dziękuję za uwagę! Miłego i pełnego sukcesów weekendu!

Wasza psycholog

Read Full Post »

Cześć, witajcie!

26 maja obchodzimy Dzień Matki. Z całą pewnością szykujecie jakieś drobne upominki dla swoich mam. Przychodzę dzisiaj z kilkoma podpowiedziami, które mogą ułatwić Wam przygotowanie niespodzianek. Czy zastanawialiście się kiedyś o czym marzą Mamy? Ja osobiście uwielbiam, kiedy moje dzieci wkładają w przygotowanie prezentu dużo serca i własne ręce. Wolę bukiecik polnych kwiatów od tych, kupowanych w kwiaciarni. Lubię dostawać listy i laurki, na których są napisane odręcznie, samodzielnie  ułożone życzenia. Lubię prezenty, które nie wymagają nakładów finansowych tylko angażują wyobraźnię, pomysłowość i kreatywność – zapewniam Was, że takie prezenty Mamy noszą w sercu przez całe życie.

Możecie zrobić dyplom dla Mamy-taki jak ten od Gaduterapii5c38b373a30a438bc270b66017950a88

Albo stworzyć stronę z „gazety” propozycja z bloga „Dzieckiem Bądź”

NajlepszaMamaNaSwiecie

Możemy też wykonać plakat o Mamie (z bloga 321startdiy) i uzupełnić wszystkie znane nam informacje:

321startDIY-uzupelnianka_dla_mamy_do_kolorowania-1

Teraz mój faworyt wśród niespodzianek! Możecie przygotować własnoręcznie bileciki dla Mam, na których wypiszecie czynności lub rzeczy, które możecie dla Niej wykonać. Może to być przygotowanie śniadania, albo zrobienie ciepłej, pachnącej kąpieli, zabranie na długi spacer, albo zrobienie ulubionej herbaty!!!Wymyślcie co jeszcze można zaproponować, pamiętając by były to rzeczy możliwe do zrealizowania i przyjemne dla Mamy!!! Dla przykładu pokażę Wam gotowe bileciki, ale zachęcam do zrobienia swoich – możecie je zapakować do koperty, którą samodzielnie ozdobicie.

Rysopisy

dzien-mamy-a4

 

matka-natura-kupony-kontur

Dom Pełen Pomysłów

dzien-mamy-bon

Dajcie znać co myślicie, czy wykorzystacie któryś pomysł, a może macie swoje propozycje? Dzielcie się pomysłami, a ja chętnie je opublikuję.

Pozdrawiam Was ciepło – Gosia

 

 

Read Full Post »

dominika

Dzień dobry!

Bardzo mi miło, że jesteście! Dzisiaj zapraszam Was na drugą część artykułu o złości. W pierwszej części napisałam Wam o tym, czym jest złość, dlaczego się złościmy oraz co może nas złościć. Jeżeli jeszcze tego nie przeczytaliście – to bardzo Was do tego zachęcam!

ZŁOŚĆ CZĘŚĆ II: JAK SOBIE Z NIĄ PORADZIĆ?!

Obserwując siebie i swoje reakcje emocjonalne, zauważyłam, że częściej złoszczę się wtedy, gdy jestem przemęczona, mam za dużo obowiązków, źle sypiam, gdy nie mam czasu zjeść oraz brakuje mi chwili dla siebie i swoich bliskich. Wy też tak macie?

Większość osób tego doświadcza. Im więcej mamy niezaspokojonych potrzeb, tym mniejsza tolerancja na zrozumienie sytuacji w sposób pozytywny i większa szansa na wybuch złości.

Zadbanie o nasze podstawowe potrzeby jest tutaj kluczowe! Bez tego wszystkie zastosowane przez nas techniki radzenia sobie ze złością, będą nieskuteczne. A zatem co możemy zrobić?

Pamiętajcie o regularnym, zdrowym odżywianiu się, dobrym śnie, dzieleniu sobie obowiązków (nie wszystko na raz, na ostatnią chwilę), czasie dla siebie, robieniu sobie przerw, o kontaktach z bliskimi i innymi, przyjaźnie nastawionymi osobami, aktywności fizycznej, zwłaszcza na świeżym powietrzu, chwaleniu siebie i zauważaniu swoich sukcesów, byciu wdzięcznym dla siebie i innych, rozwijaniu swoich pasji… Co jeszcze moglibyście dodać do tej listy? Co jeszcze dodaje Wam siły, sprawia, że jesteście radośni i spokojni?

Punkt drugi, to zrozumienie, na co mamy wpływ oraz co możemy kontrolować, a co jest poza naszą kontrolą. Zerknijcie na poniższą grafikę.

Koło kontroli

Często złościmy się, bo ktoś nam powiedział coś niemiłego, obraził nas, skrytykował, ktoś źle się wobec nas zachował, popatrzył wrogim spojrzeniem, niesprawiedliwie potraktował, nie dotrzymał słowa, oszukiwał, okłamał, zignorował nas, niesłusznie oskarżył, zabrał nam coś…

To są myśli, decyzje, słowa, czyny i reakcje innych ludzi, na które nie mamy wpływu. Ponieważ wpływ mamy tylko na siebie – na swoje myśli, decyzje, słowa, czyny, reakcje i swoją przyszłość. Uzupełnijcie puste koło kontroli. Zastanówcie się na co macie wpływ, a na co nie.

Puste koło kontroli

W sumie wypadałoby powiedzieć – nie masz na to wpływu, to nie złość się, lecz to nie taka prosta sprawa, zwłaszcza gdy dana sytuacja dotyczy naszej osoby, rodziny, pozycji, przekonań… I owszem zgadzam się, pewne rzeczy warto zignorować, ale wszystkich się nie da. Co wtedy możemy zrobić?

Po pierwsze: nazwać to, co czujecie! Powiedz CZUJĘ ZŁOŚĆ. Najpierw powiedzcie to sobie. To uchroni Was przed wybuchem, nieco ostudzi tę emocję. A następnie powiedzcie to drugiej osobie, której zachowanie wyprowadziło Was z równowagi.

Czuję ….. (np. złość, smutek, bezsilność), gdy ty ….. (np. krytykujesz mnie, zabierasz moje rzeczy), chciałbym/chciałabym …. (np. żebyś przestał lub zapytał, zanim coś zabierzesz).

Zaczynamy od powiedzenia swojego uczucia drugiej osobie, wskazania, co nas zezłościło oraz powiedzenia, czego oczekujemy.

A co w sytuacji, gdy złościmy się na siebie lub gdy nie mamy możliwości wypowiedzenia tych słów albo nasza złość jest tak olbrzymia, że czujemy, że zaraz wybuchniemy???

Przygotujcie się wcześniej na odczuwanie tak dużego natężenia złości – zastanówcie się, co może Wam pomóc, złagodzić złość, znaleźć spokój!

Ja do znudzenia będę Wam przypominać o ODDECHU! Bo jego moc, jak dla mnie, jest MAGICZNA!

A Wam co pomaga? Zachęcam do chwili zastanowienia się… może odliczanie od 100 do 0, może słuchanie głośnej muzyki, rozmowa z bliską osobą, może napisanie na kartce, tego co Was złości, może aktywność fizyczna, sen, jedzenie, melisa… ??? Sposobów jest bardzo dużo, znajdźcie ten, który Wam odpowiada.

Złość - spokój

Jesteśmy w kontakcie!

Wasza psycholog

Read Full Post »

Złość

dominika

Dzień dobry!

Jak się czujecie po nieco dłuższym weekendzie? Mam nadzieję, że odpoczęliście sobie i naładowaliście swoje baterie. Ja wraz z początkiem maja uświadomiłam sobie, że do wakacji zostały już tylko 2 miesiące! Jestem w szoku, że ten czas tak szybko upłynął. A Wy co czujecie? Dokończcie zdanie:
Gdy myślę o zbliżających się wakacjach to czuję …

A dziś zabieram Was w podróż do mojej ukochanej emocji – ZŁOŚCI! Dlaczego ukochanej? Ponieważ uwielbiam o niej rozmawiać z dzieciakami, uczniami, rodzicami oraz prowadzić zajęcia, uświadamiające, że złość jest najzwyklejszą na świecie i jak najbardziej potrzebną emocją.

Nierzadko na pytanie Kto może się złościć? odpowiadacie: mama, tata, babcia, pani, … A ja Wam mówię, że każdy z nas może się złościć! I to nic złego czuć złość. Odczuwanie złości wcale nie oznacza, że jesteśmy złymi ludźmi, bo nikt z nas nie jest złym człowiekiem, lecz czasem bywa tak, że to nasze zachowanie jest niewłaściwe.

Złość mówi nam, że ktoś lub coś nie pozwala nam robić tego, co chcemy lub otrzymać to, czego potrzebujemy. Albo że ktoś chce nam wyrządzić krzywdę, bądź czujemy, że coś jest niesprawiedliwe. Złość pomaga nam wtedy znaleźć SIŁĘ, by pokonać przeszkodę lub obronić się przed zagrożeniem (np. gdy ktoś nas atakuje, grozi nam lub krytykuje).

Lecz dość często jest też tak, że ktoś chce dla nas dobrze, np. mama, która prosi o wyłączenie komputera po godzinnej grze, a my i tak się złościmy. Dlaczego? Ponieważ pod złością ukryte są różne inne odczucia. Zerknijcie na poniższą ilustrację. Czasem mówimy coś, co rani innych, choć tego nie chcemy lub czynimy coś niewłaściwego, czego potem żałujemy… W takich sytuacjach to złość nami kieruje, bądź te inne odczucia ukryte pod złością. Niełatwą sztuką jest nauczyć się kontrolować złość, lecz spróbujemy to zrobić!

ZŁOŚĆ

Dziś zastanówcie się nad tym co Was złości? Narysujcie wulkan i zapiszcie lub narysujcie w nim różne sytuacje, które wywoływały w Was złość. Przez najbliższe dni przyjrzyjcie się bliżej Waszym uczuciom, zwłaszcza złości. Nauczcie się ją rozpoznawać – to będzie punkt wyjścia do znalezienia sposobów na jej opanowanie.

Co mnie złości

Wasi koledzy i koleżanki wykonali to tak:

IMG_7249

Powodzenia! Śledźcie bloga – wkrótce kontynuacja tego tematu!

Read Full Post »